Hoe blijf jij jouw concurrenten een stapje voor in de alsmaar groeiende e-commerce wereld? 🙉

Je kent het vast wel! Helemaal trots presenteer je jouw splinternieuwe webshop. Je verkoopt unieke producten en gaat als een speer! 💪 De ene order na de ander. Tot je van een trouwe klant te horen krijgt dat jouw producten elders goedkoper worden aangeboden in hetzelfde jasje. 😳 Hoe ga jij hier mee om?
Hoe blijf jij jouw concurrenten een stapje voor in de alsmaar groeiende e-commerce wereld? 🙉
Je kent het vast wel! Helemaal trots presenteer je jouw splinternieuwe webshop. Je verkoopt unieke producten en gaat als een speer! 💪 De ene order na de ander. Tot je van een trouwe klant te horen krijgt dat jouw producten elders goedkoper worden aangeboden in hetzelfde jasje. 😳 Hoe ga jij hier mee om?

Je kent het vast wel! Helemaal trots presenteer je jouw splinternieuwe webshop. Je verkoopt unieke producten en gaat als een speer! 💪 De ene order na de ander. Tot je van een trouwe klant te horen krijgt dat jouw producten elders goedkoper worden aangeboden in hetzelfde jasje. 😳 En je zult het niet geloven! Maar de webshop is bijna identiek met die van jou! Hoe ga jij hier mee om? In dit blog bericht leg ik je aan de hand van eigen ervaringen en tips uit hoe je in deze situatie het beste kunt handelen.

1. Leer je webshop bezoekers en die van je concurrenten goed kennen.

Zorg dat je genoeg feedback verzamelt om de wensen van je webshop bezoekers nog beter in kaart te brengen. Zo leer je jouw bezoekers beter kennen. Vergelijk de positie van je concurrenten met die van jou en probeer de verschillen te achterhalen. Waar score jij beter? En welke diensten, beleving of interactie kun je verbeteren? Met deze informatie zorg je ervoor dat je nog meer opvalt tussen alle concurrenten. Meten is weten!

2. Blijf innoveren, blijf uniek! 💡

Het is nooit verkeerd om een voorbeeld te nemen aan je concurrenten. Sterker nog, je kunt er heel veel van leren! Zolang je wel bij je eigen visie blijft en niet alles klakkeloos namaakt. Want ‘Als zij het zo doen, zal het wel goed zijn’, is natuurlijk nooit de juiste insteek.

Ga dus niet doen wat jouw concurrenten ook doen, maar val juist op met iets unieks. Bedenk iets anders. Kopiëren lijkt een nieuwe trend, maar doe het dan wel goed! Met een slap aftreksel van bijvoorbeeld Coolblue.nl of Bol.com ga je het niet redden. De vraag is überhaupt of je jouw webshop wilt meten aan deze grote jongens. Is dat de juiste maatstaf? Niet bang zijn om een andere weg in te slaan dan je concurrenten. Door een unieke uitstraling, een service aangepast op jouw producten, zullen bezoekers eerder voor jouw kiezen! In deze tijd is er niets zo belangrijk als de speciale aandacht en (voorkeurs) behandeling die de klant ervaart. 

3. En hey, zie het als een compliment!

Ook wij hebben vaak te maken met ‘na-apers’. Zo worden er regelmatig themes toegevoegd in de Lightspeed store die best veel lijken op de Lightspeed themes die wij hebben ontwikkeld, zoals Theme Compete en Theme Switch. Het is natuurlijk goed geprobeerd, maar ze missen dan toch echt dat DMWS design sausje wat wij aan onze themes en apps toevoegen. 😉

‘Alle apen, apen alle apen na.’ 🙊

Vooral als je een startende onderneming bent is het makkelijk om bij de grotere bedrijven te spieken en hier en daar wat ideetjes mee te pikken. Soms levert dat behoorlijk wat frustratie op bij de bedrijven die hier hard voor werken. Maar weet je hoe wij dit oplossen? Wij zien onze concurrenten als drijfveer en vinden het niet erg hen te inspireren. Het is voor ons juist een compliment dat ze ons willen nadoen. Ze houden ons scherp en zorgen ervoor dat we blijven innoveren, blijven verbeteren en het maximale resultaat willen behalen met onze Lightspeed themes, apps en support.

Daarom hebben wij als eerste partner van Lightspeed in november 2021 een dashboard ontwikkeld voor Lightspeed. Waarbij je 50+ apps, maatwerk add-ons en support op één plek hebt voor een vast bedrag per maand. Het Plus+ dashboard helpt ondernemers met een Lightspeed webshop te groeien, meer conversie te behalen en bieden we de support die ze nodig hebben! Samen gaan we voor goud! 🥇

Service staat bij ons hoog in het vaandel en we doen er alles aan onze klanten zo goed mogelijk te leren kennen zodat we nog beter kunnen inspelen op de behoefte van onze klanten. Wat dan ook de key is om harder te groeien dan je concurrenten. Zo hebben we diverse functionaliteiten ontwikkeld in het Plus+ dashboard:

  1. Elke app en add-on beschikt over een duidelijke documentatie, die er voor zorgt dat je de apps en add-ons op de juiste manier inzet en weet hoe je moet omgaan met de instellingen die daarbij horen.
  2. We bieden 24/7 live chat support voor klanten die snel en gericht antwoord willen hebben.
  3. Feature request: Met het Plus+ dashboard voorkom je torenhoge kosten voor extra maatwerk oplossingen voor je Lightspeed webshop. Op de Feature request pagina in het dashboard kun je een formulier invullen met jouw wensen en ideeën, en wie weet komt jou idee straks op onze roadmap te staan!
  4. Tickets. Met ons ingebouwde ticket systeem, kunnen we je razend snel helpen met al je vragen en blijf je altijd up-to-date met de status van jou ticket.
  5. Kom je een bug tegen? 🐛 Meld het ons via het dashboard! En we zorgen dat het direct gefixt wordt!

We zijn benieuwd wanneer het tweede dashboard voor Lightspeed op basis van Plus+ zal verschijnen. 😉 Des te meer reden we hebben om alles uit de kast te halen en onze klanten blijven verrassen met nieuwe apps en maatwerk oplossingen om het maximale uit hun webshop halen.

4. Loopt het de spuigaten uit? Jij als ontwerper/ondernemer hebt ook rechten!

Je hebt er ook nog concurrenten tussen zitten die het simpelweg gewoon niet snappen. Die niet alleen het design kopiëren maar ook de foto’s en de content van jouw webshop gebruiken. Dat sta je natuurlijk niet toe! Je hoeft het ontwerp van je webshop niet vast te laten leggen om over de rechten van je design te beschikken. Hier is al een algemene auteurswet voor 👇

Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.
(Artikel 1 auteurswet)

Je kunt twee dingen doen: Neem contact met het desbetreffende bedrijf op en vraag ze vriendelijk te stoppen met het kopiëren van jouw webshop, of stuur een getekende brief. Mijn ervaring met het laatste is dat het vaak een lang traject wordt, wat alleen maar negatieve energie oplevert. Deze energie kun je beter steken in het innoveren en verbeteren van je eigen webshop.

Dus mijn advies? Er zullen altijd concurrenten zijn die jouw webshop het liefst een-op-een namaken, dezelfde producten gaan verkopen en proberen te tippen aan de service die jij biedt. Zie het als compliment! Steek je energie in het bedenken van nieuwe ideeën en zorg dat je jouw concurrenten altijd een stapje voor bent! If you want to be the best, beat the best! 


Ook leuk om te lezen:
https://www.frankwatching.com/archive/2022/01/12/foto-publiceren-rechten