Hoe E-commerce wordt beïnvloed door Instagram Shopping in 2022 📸

Inmiddels weten we allemaal het belang van Social Media in de online business wereld. Wij vertellen je hier meer over en lees alle tips en Tricks voor Instagram shopping in 2022!
Hoe E-commerce wordt beïnvloed door Instagram Shopping in 2022 📸
Inmiddels weten we allemaal het belang van Social Media in de online business wereld. Wij vertellen je hier meer over en lees alle tips en Tricks voor Instagram shopping in 2022!

Inmiddels weten we allemaal het belang van Social Media in de online business wereld. Vooral in de E-commerce zijn we constant op zoek naar nieuwe platforms en doelgroepen om onze producten te verkopen. Voordat een doelgroep zijn of haar interesse toont in je producten, is het van belang om een goede brand awareness op te bouwen. Via Social Media zoals Instagram kan je met behulp van hoogwaardige kwaliteit foto’s en video’s een verhaal vertellen. Heel veel bedrijven begonnen te investeren in een sterke aanwezigheid op Instagram. Met als doel dat mensen dusdanige interesse kregen in een bedrijf of merk, dat men door ging navigeren naar de webshop. Tegenwoordig wil de Social shopper helemaal niet van Instagram af, het liefste zien ze het product op hun tijdlijn en willen ze de mogelijkheid om het product direct te kunnen kopen, zonder de app te hoeven verlaten. Instagram heeft deze trend ook zelf ontdekt en kwam in 2017 met Instagram Shopping. Maar waarom is het nu in 2022 voor de E-commerce zo belangrijk geworden?

Elke maand klikken meer dan 130 miljoen Instagram gebruikers op een Instagram Shopping post 😳, om maar meteen met de deur in huis te vallen. Instagram is de afgelopen jaren onwijs in populariteit gestegen, ondanks dat het moederbedrijf Facebook haar gebruikers ziet weglopen. De omschakeling van de focus op sociale media is verplaatst naar Instagram. En de reden is erg logisch. De consument is gehecht geraakt aan hoge kwaliteit beelden in de vorm van foto’s en video’s. Op Instagram is de focus gelegd op deze beelden, en klik je uit interesse op een bericht en wordt de tekst daarna pas gelezen. Instagram heeft deze trend zelf ontwikkeld en is daarvoor op zoek gegaan naar manieren om de E-commerce wereld dichter te betrekken bij Instagram. Met het Shopping aanbod op Instagram is er voor elke webshop wel een reden om te starten met Instagram Shopping.

Het aanbod is uitgegroeid tot 7 verschillende manieren van direct producten verkopen op Instagram. De mogelijkheden zijn:

✅Instagram Feed post shopping

✅Instagram shops

✅Instagram stories shopping

✅Instagram Live shopping

✅IGTV en Instagram Reels shopping

✅Instagram guides shopping

✅Instagramshopping from creators

Je kunt dus wel zien dat er voor iedere soort en maat webshop, een aantrekkelijke manier is om producten te verkopen op Instagram. Daarbij komt nog het feit dat het gros van de consumenten via een mobiel apparaat online winkelt. Instagram is volledig op mobiele apparaten gefocust. Dus ook het shopping aanbod op Instagram is altijd volledig mobiel vriendelijk en hoeft men de app niet te verlaten om een bestelling te plaatsen. Dit heeft gezorgd voor een hoog conversiepercentage onder de Instagram Shoppers. Meer dan 70% van de online shoppers zijn actief op Instagram, en met de verlening van de pandemie wordt verwacht dat dit aantal alleen maar gaat stijgen. Daarom heeft Instagram het alsmaar makkelijker gemaakt voor de E-commerce wereld om haar producten te verkopen op het populairste social media platform.

Instagram Shopping Feed Plus+ app voor Lightspeed

Niet iedereen hoeft direct te gaan verkopen op Instagram om een succesvolle E-commerce business te draaien. Socialmedia kan nog altijd ook op andere manieren worden ingezet om de verkoopcijfers van je webshop te verhogen. Het belangrijkste van socialmedia aanwezigheid is het creëren van een merk waar mensen interesse in krijgen. Daarvoor is het zaak dat je publiek op elk mogelijk platform in aanraking komt met jouw content. Laat op je webshop zien dat je een sterke aanwezigheid hebt op Instagram, maar doe dat niet met een stuk tekst. Laat jouw content direct zien, met de InstagramFeedApp van Plus+ voor Lightspeed!

Tips en Tricks voor Instagram shopping in 2022!

Zoals eerder gezegd hoef je niet direct een Instagram shop te openen om een succesvolle webshop te runnen in 2022. Maar er zijn wel een hoop nieuwe Instagram trends die het in 2022 makkelijker kunnen gaan maken voor iedere soort webshop. We lichten graag wat trends voor je uit waarmee jij je webshop resultaten met Instagram naar een hoger niveau kan tillen.

#1 Instagram Link stickers

Vanaf oktober 2021 is het mogelijk voor iedereen om social media publiek direct door te sturen naar een webpagina via een Instagram story. Eerst was dit enkel mogelijk voor accounts met meer dan 10.000 volgers. Met deze belangrijke aanpassing is het voor kleinere merken ook mogelijk om social media publiek direct door te sturen naar een bijvoorbeeld een webshop. Wees hier creatief in en leidt je publiek naar de juiste plek!

#2 Affiliate marketing op Instagram

Het is steeds makkelijker geworden om een inkomen te verdienen op social media. Instagram heeft dit verder uitgebreid om zo veel mogelijk mensen deze mogelijkheid te bieden. Momenteel is Instagram aan het testen met een affiliate tool waarmee social shoppers nieuwe producten kunnen ontdekken in het checkout proces. Deze producten kunnen worden gedeeld op persoonlijke feeds waarmee een groter bereik wordt gecreëerd. Wanneer iemand met een deelactie conversie uitlokt, krijgt de ‘’deler’’ een commissie hiervoor. Het is nog niet duidelijk of dit in 2022 al live gaat, maar het is interessant genoeg om met je partners te gaan bespreken om meer inkomsten te generen uit Instagram Shopping.

#3 Instagram Live

In 2020 is het gebruik van de livestream feature van Instagram enorm gestegen. De reden kun je zelf denk ik ook wel bedenken. Met de verlening van de pandemie wordt verwacht dat het gebruik van Instagram Live alsmaar blijft stijgen. Slimme content creators hebben dit al weten te combineren met shopping acties in de livestreams. Nu met de sluiting van de fysieke winkels, zal de jongste doelgroep naar verwachting meer gaan deelnemen aan deze Instagram Live shopping events. Laat jouw producten zien, ga de interactie aan en laat de doelgroep direct in je livestream converteren!

Instagram zal in 2022 nog steeds een belangrijke plek hebben in de marketingmix voor E-commerce. Start dus met een sterk merk te creëren en toon je content vol trots op je webshop.

Wil je meer doen met Instagram, maar heb je nog geen Instagram Feed in je Lightspeed webshop? Installeer Plus+ en maak gratis gebruik van de Instagram Feed voor Lightspeed.

Installeer Plus+ voor Lightspeed

Bronnen:

https://www.perzonalization.com/blog/nail-instagram-product-tagging-2022/
https://influencermarketinghub.com/instagram-marketing-trends/
https://later.com/blog/instagram-shopping/
https://business.instagram.com/blog/introducing-shops-on-instagram