iOS 15 en de impact op E-mailmarketing voor E-commerce

In 2021 heeft Apple haar nieuwste iOS update uitgebracht. Naast de nieuwe features, app-updates en tools is daarmee ook het privacy beleid van de eindgebruiker verbeterd. Maar hoe zit dit nou precies?
iOS 15 en de impact op E-mailmarketing voor E-commerce
In 2021 heeft Apple haar nieuwste iOS update uitgebracht. Naast de nieuwe features, app-updates en tools is daarmee ook het privacy beleid van de eindgebruiker verbeterd. Maar hoe zit dit nou precies?

In 2021 heeft Apple haar nieuwste iOS update uitgebracht. Naast de nieuwe features, app-updates en tools is daarmee ook het privacy beleid van de eindgebruiker verbeterd. Eerder werd er al een grote privacy update uitgerold waarbij er volledig is overgegaan naar ‘’Permissie Marketing’’. We kijken in deze blog naar de nieuwste privacy updates die impact gaan hebben op de E-commerce wereld.

Permissie marketing, wie niet vraagt wordt overgeslagen

De eerdere iOS update van begin 2021 stond in het teken van het beschermen van de eindgebruiker voor persoonlijke advertenties en spam berichten van apps en ontwikkelaars. De privacy van de eindgebruiker was nog nooit zo belangrijk, en dat zag Apple ook.

Gebruikers werden in elke app gebombardeerd met gepersonaliseerde advertenties. Als marketeer zie je daar het probleem niet van in, maar het is een discussie die je niet gaat winnen met de digitale consument. In de digitale marketing wereld is er bepaald dat een eindgebruiker het vervelend vindt om overal bereikt te worden met advertenties. Dat is de reden dat er veel data van de gebruiker wordt gevraagd, deze data kan worden omgezet in gepersonaliseerde advertenties. Iedereen blij volgens de digitale marketeers. Echter wordt er anders gekeken naar deze dataverzameling en het uitzetten van gepersonaliseerde advertenties. De consument vindt dit over het algemeen nog vervelender en geeft ze het gevoel dat ze bij elke stap die ze online zetten, worden gevolgd. Wat in een zekere zin ook waar is. Om de consument te beschermen, biedt Apple steeds meer privacy settings voor de eindgebruiker die ze zelf laat kiezen waar ze wel of niet voor openstaan. Iedere app die werd geopend na het toepassen van de nieuwe update begon met een vraag. Of de data van de eindgebruiker wel of niet mocht worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties. Nu wordt het nog verder uitgebreid. Alleen niet via de apps, maar via de E-mail. Niet alleen voor marketeers heeft dit een grote impact, maar ook voor de E-commerce wereld. Hoe dat zit, leggen we je graag even uit.

iOS 15 komt met Mail Privacy Bescherming

Een groot onderdeel van de acquisitie en retentie van klanten ligt in handen van E-mail. Op elke webshop, app of website waar men actief op is, wordt gevraagd om je E-mailadres achter te laten om op de hoogte te blijven van de nieuwste updates, nieuwsbrieven etc. je kent het wel. Daar wordt veel waarde aan gehecht door de aanbieder daarvan. De consument is daarentegen steeds voorzichtiger geworden met het achterlaten van E-mailadressen op webshops en websites. Er wordt direct aangenomen dat dit een berg Spam met zich mee zal brengen namelijk. Terwijl je als E-commerce bedrijf dit E-mailadres alleen in wilt zetten om meerwaarde te bieden met, jawel, gepersonaliseerde advertenties. Ook als je denkt dat je het de consument makkelijk maakt en echt waarde voor hem of haar biedt, wordt het direct gezien als ‘’stalking’’ en het inbreken op hun privacy.

Apple heeft hier de consument gelijk in gegeven en kwam met haar nieuwe iOS 15 update met de Mail Privacy Protection. Dit nieuwe systeem heeft ervoor gezorgd dat je als E-mailverstuurder, niet meer kunt zien of de ontvanger, deze e-mail heeft geopend. Zelfs het IP-adres van de ontvanger wordt volledig verborgen. Elke vorm van tracking-pixels zijn verwijderd uit de E-mails. Maar Apple is nog verder gegaan. Wanneer een gebruiker van iOS 15 aangeeft hier gebruik van te willen maken, worden de afbeeldingen in de ontvangen E-mails automatisch gedownload door Apple, waardoor het voor de verstuurder lijkt dat de E-mail is geopend door de ontvanger. Maar het kan nog een stap verder. iOS 15 biedt de nieuwe feature: ‘’Hide my E-mail’’, en nu wordt het echt te gek. Apple gebruikers kunnen met deze nieuwe functie, willekeurige E-mailadressen aanmaken wanneer zij zich registreren op een mobiele app of webshop. De E-mailadressen sturen de ontvangen E-mails van deze webshops en apps door naar het echte E-mailadres van de eindgebruiker. Zo kan de webshop of app ontwikkelaar het E-mail adres van de gebruiker niet achterhalen.‍

Je kunt dus wel inzien dat de ‘’Open Rates’’ van E-mails nietszeggend zijn geworden voor het bepalen van het succes van een E-mailcampagne. Daarnaast heeft deze E-mail privacy update van Apple nog een ander belangrijk gevolg voor webshops. Dit heeft vooral te maken met customer service. Aangezien de consument of klant niet zijn echte E-mailadres aangeeft bij een bestelling, kan deze ook niet worden achterhaald voor een webshop. Ik had het laatst met een bestelling op Amazon. Er was wat fout gegaan met mijn bestelling en ik heb de Hide My Email functie gebruikt. Mijn betaling was niet goed doorgekomen en de customer service kon mijn bestelling niet vinden aangezien mijn E-mailadres niet overeenkwam. Uiteindelijk was het gelukt met het aanpassen van mijn gegevens. Dus, weinig gehad aan het verbergen van mijn E-mailadres voor de webshop. Uiteindelijk hebben ze mijn echte E-mailadres moeten gebruiken om mijn service vraag op te lossen.

Hoe kun je er nou voor zorgen dat jouw klanten wel de juiste gegevens met je delen? Met deze nieuwe privacy update van Apple zijn er veel gebruikers die het lastig kunnen maken voor webshops. Het inzetten op klantenretentie via de mail na aanmelding wordt minder waard. Er moet hier dus eerder op worden ingespeeld. Hoe kun je dit doen?

Laat bezoekers merken dat jij aan hun kant staat. De Opt-in procedure voor een E-maillijst moet zo helder mogelijk zijn en toon daarbij aan dat je het erg op prijs stelt dat de bezoeker de juiste informatie met je deelt. Laat bijvoorbeeld zien wat voor soort E-mails je klanten kunnen verwachten en toon aan dat dit echt meerwaarde heeft voor hen. Maak een selectie van promotiemails, informatieve mails, nieuwsbrieven etc. Daarbij kun je de mogelijkheid bieden aan een klant om te selecteren welke E-mails ze juist wel of niet willen ontvangen. De kans wordt daardoor groter dat een klant de juiste persoonlijke informatie met je deelt. Deze herstructurering van je E-mailmarketingsysteem zal er voor zorgen dat jouw E-mailstrategie ook waardevol blijft voor de iOS 15 gebruikers die deze E-mail privacy functies gebruiken.

Bronnen:

https://www.apple.com/newsroom/2021/06/ios-15-brings-powerful-new-features-to-stay-connected-focus-explore-and-more/
https://www.hashtagonlinemarketing.com/post/ios-15-en-de-impact-op-e-mailmarketing
https://www.cmswire.com/digital-marketing/what-ios-15-means-for-marketers/