Het Evoluerende Landschap van E-commerce
De meesten kennen ons wel. Na bijna 10 jaar zijn we ook al lang geen onbekende meer in de branche. DMWS, ooit bekend als 'Design my webshop', is inmiddels een speler van formaat op het dynamische toneel van e-commerce.
Voor degene die ons niet kennen, of jullie die dachten ons uit het oog te kunnen verliezen.. Laat me je meenemen door onze reis vanuit de kernwaarden van Disrupt, Make, Work, en Smile, en hoe we de behoeften van onze klanten hebben omgezet in innovatieve oplossingen.
We hebben het concept namelijk een beetje laten verslonzen.. alle aandacht ging de afgelopen jaren naar de zuster ondernemingen, of concepten zoals we ze vanaf nu weer gaan noemen. Maar al zeggen we het zelf, eigenlijk zijn al deze ecommerce concepten eigenlijk best wel iets om trots op te zijn.
De Start: Mijnwebwinkel naar Lightspeed en Verder
Vijftien jaar geleden begonnen we onze tocht met Mijnwebwinkel, een platform dat startende ondernemers en ambitieuze webwinkeliers hielp om online te debuteren. De crisis was in volle gang en veel mensen verloren hun baan en zochten een uitweg in de ecommerce. Onder de naam Ontwerp mijn webwinkel, ja klopt, dat waren wij ook, hielpen we honderden online ondernemers met het starten van hun eerste webwinkel.
Hier begonnen we al met het aanbieden van verschillende pakketten. Een S pakket voor kleine aanpassingen, een XL pakket voor een volledig webwinkel ontwerp inclusief een logo en een huisstijl. Toen nog geen AI of andere logo en huisstijl generatoren, alles deden we toen nog met de hand. Een webwinkel ontwerp in Photoshop; huisstijl in Illustrator… die opmerking van ‘vroeger was alles beter’ gaat in dit geval toch niet helemaal op 😀
Maar zoals de markt evolueerde, evolueerden wij mee. Heel wat creatieve uren verder groeide vele webwinkels uit hun spreekwoordelijke jasje. Lightspeed, toen nog SEOshop, kreeg lucht van het enorme klantenbestand dat we inmiddels hadden opgebouwd en toonde interesse. Na 2500 Mijnwebwinkel te hebben vorm gegeven was het tijd voor een nieuwe stap.
Van Mijnwebwinkel naar SEOshop en vervolgens naar Lightspeed, stapten we steeds vooruit, altijd op zoek naar betere manieren om onze klanten te bedienen.
Disruptive Innovatie: Van Ontwerp naar Migratie
Langzaam begonnen we de horizon te verbreden. Niet alleen boden we ontwerppakketten aan, maar we begonnen ook met het aanbieden van migratieservices. Voor klanten die vastzaten in platforms, zoals Mijnwebwinkel, betekende de overstap naar Lightspeed een sprong voorwaarts. We ontwikkelden naast maatwerk nu ook Lightspeed thema's om een professioneel ontwerp voor iedereen toegankelijk te maken, zowel technisch als betaalbaar.
Shopify en de Pioniersgeest: Someone You Know
Al in 2017 kwam Shopify op ons pad, en we waren vastbesloten om ook deze markt te betreden. Maar Shopify was nog niet geschikt voor de Nederlandse markt, dus stapje voor stapje probeerde we bij te blijven bij de nieuwe aankondigingen en vlogen we super enthousiast in 2019 naar Canada om bij Shopify Unite te horen over de grootste ecom revolutie tot dan toe.
Hier moesten we deel van uit gaan maken, dat voelde we. Met "Someone You Know" richtten we ons op klanten die wilden pionieren met Shopify. We ontwikkelden een thema speciaal voor de Europese markt en overtuigde steeds meer winkels van de overstap. Het duurde nog jaren voordat Shopify het punt bereikte waar ze nu staan. Maar doordat we vroeg zijn ingestapt hebben we inmiddels ook de internationale Theme market van Shopify betreden.
Lightspeed Plus+: De Ultieme Upgrade
Corona.. voor velen een vreselijke tijd, zowel prive als werk gerelateerd, maar voor de ecommerce zorgde het voor een enorme boost. We zaten met z’n alle thuis en half Nederland leek opnieuw te willen investeren in zijn of haar online presence. Terwijl ons klantenbestand bij Lightspeed groeide, merkten we dezelfde behoeften en uitdagingen op.
Hoe zouden we zo veel mogelijk klanten kunnen voorzien van zoveel mogelijk functionaliteiten? Plus+ was geboren. Of ja, het duurde meer dan 1,5 jaar om een mooi pakket aan apps en add ons te ontwikkelen maar we verreikte binnen een niet al te lange tijd de functionaliteiten van vele Lightspeed webshops.
Met een combinatie van apps en add-ons optimaliseerden we Lightspeed shops tot in de perfectie, zodat onze klanten het maximale uit hun winkels konden halen.
De Shopify Boom
Ook Shopify zat niet stil tijdens corona en was inmiddels vast besloten de Nederlandse ecommerce markt flink te disrupten. Steeds meer agencies en bureaus breiden hun werkzaamheden uit om een stukje van de taart mee te pikken. Want de gigantische berg met updates die de afgelopen jaren worden gelanceerd tijdens de Editions kan niemand bijhouden.
Syncer: Naadloze Migraties in een Veranderend Landschap
De afgelopen 1,5 jaar hebben we een verschuiving in de e-commerce markt opgemerkt. En omdat we onze klanten altijd willen ondersteunen, lanceerden we nu Syncer. Deze service helpt klanten naadloos te migreren van het ene naar het andere platform, zodat ze kunnen blijven groeien, ongeacht de veranderingen in de markt.
De Toekomst: Een Groenere Ecommerce?
Ecommerce blijft evolueren, en wij evolueren mee. Naast al deze concepten hebben we een tijdje met de illusie rondgelopen dat wij met Ecomerce, de branch wel kunnen veranderen. We hebben ideeën over het vergroenen van e-commerce, maar weten dat dit tijd en toewijding vergt. Deze enorme wereld pakken we helaas niet zomaar 1,2,3 aan.
Maar.. wie weet.. Blijf op de hoogte terwijl we verkennen hoe we de wereld van e-commerce kunnen veranderen ten goede.
Bij DMWS draait alles om het creëren van mogelijkheden, het ondersteunen van onze klanten en het omarmen van verandering. Welke stap je ook wilt zetten in de wereld van e-commerce, wij zijn er om je te helpen. Laten we samen verder bouwen aan de toekomst van online winkelen.
Stay tuned voor meer updates en innovaties van het team bij DMWS!