Volgens het CBS komt het aantal webwinkels in het laatste kwartaal van 2022 op maar liefst 82.175. Er is dus werk aan de winkel! Retailers en grote spelers halen alles uit de kast tijdens deze sale periode. Het is namelijk het perfecte moment om alle decemberinkopen te doen voor sinterklaas en kerst.
In dit blog zet ik niet alleen een aantal geheimen van overtuigen van Robert Cialdini (oud-hoogleraar psychologie en meester in marketing) op een rij, maar help ik je ook bij het inrichten van je Lightspeed webshop in een ‘Black Friday jasje’ met onze Plus+ apps en add-ons voor Lightspeed.
Maar hoe wek je interesse op bij jouw bezoekers én zorg je dat zij hun slag slaan in jouw webshop? Je hoeft niet met ‘de beste deals van Nederland’ te komen om succes te boeken.
Mijn eerste tip en jouw eerste stap: Begin alvast iets eerder met een interesse wekkende invalshoek die jouw bezoekers op een verrassende wijze aanzet tot bestellen. Maak ze alvast lekker met Early Black Friday Deals, een voorproefje waarvan bezoekers kunnen profiteren tot de grande finale, de dag dat Black Friday echt begint! Dat is vrijdag 25 november om precies te zijn. Voor degene onder ons die dat nog niet wisten.
Tip 1. Speel in op schaarste
Een van de meest succesvolle principes van Robert Cialdini is het schaarsteprincipe. Kort uitgelegd: Een product dat maar beperkt op voorraad is, of waar er maar weinig van te koop zijn. Denk bijvoorbeeld aan die exclusieve Nike’s waarvan er maar honderd gemaakt zijn op de wereld. Omdat iedereen graag bijzonder en uniek wil zijn, willen we maar al te graag dat ene product waarvan er maar weinig zijn. Zolang je de nadruk legt op de beperkte beschikbaarheid van hetgeen je wilt verkopen zit je goed. Voorbeelden zijn: Op = op; Alleen dit weekend 20% korting op alles; Nog maar drie producten op voorraad; Wees er snel bij.
Plus+ apps voor Lightspeed die je helpen bij het realiseren van deze tip:
- De kickoff countdown add-on van Plus+: Bereid je bezoekers voor op de Black Friday met een kickoff countdown banner. Overtuig en trigger je bezoekers te bestellen omdat ze anders misschien te laat zijn en leuke acties mislopen.
- Door de Celebration Booster add-on van Plus+ kun je het schaarsteprincipe perfect toepassen. Dit is een kleine pop-up die in te zetten is om de sale periodes zoals Black Friday en Cyber Monday een boost te geven. Bepaal de positie van de add-on, kies voor een van onze templates en voilà!
Tip 2. Ik geef je extra korting in ruil voor jouw e-mailadres. (Wederkerigheid)
Voor wat hoort wat. Dat is wat we allemaal gewend zijn. De neiging iets terug te doen als een ander iets voor je heeft gedaan. Voor een dienst die we verlenen, verlangen we er het liefst iets voor terug. Zou je voor mij jouw e-mailadres achter willen laten? In ruil daarvoor ontvang je van mij een unieke kortingscode waarmee je alvast kunt profiteren van de Early Black Friday Deals.
The Perfect Popup App voor Lightspeed
The Perfect Popup App is een geschikte manier om e-mailadressen te verzamelen in Lightspeed. Ontwerp simpel en snel een popup geheel in Black Friday stijl.
- Upload een zwarte achtergrond met een duidelijk call to action
- Bedenk een creatieve en pakkende titel
- Gebruik vaste kortingscodes of genereer unieke. En klaar is kees. Zo makkelijk kan het zijn!
Tip 3. Kees en nog honderd anderen beoordelen dit product als uitstekend. Dat product moet ik hebben! (Sociale bewijskracht)
Je weet dat de producten die je verkoopt geweldig zijn, maar als honderd klanten er laaiend enthousiast over zijn, dan moet het wel goed zijn. De meeste bezoekers die nog niet zo bekend zijn met jouw producten lezen graag de ervaringen van andere klanten om hun eigen onzekerheid weg te nemen. Daarom zijn product reviews en ervaringen van klanten in jouw webshop zo belangrijk. Deel deze!
The Perfect Review App
Met The Perfect Review App is het mogelijk om Lightspeed product reviews te verzamelen. Heeft je klant iets gekocht in jouw webwinkel en wil je graag weten wat hij ervan vindt? Stuur hem dan een friendly invite via de mail voor een product review. Om de klant extra te motiveren kun je gebruik maken van het toesturen van een unieke kortingscode na het achterlaten van een review.
Tip 4. Cross-selling en upselling
Cross-selling en upselling zijn verkooptechnieken die zorgen voor meer omzet en hogere orderbedragen. Met cross-selling laat je waar mogelijk is complementaire producten zien. Dit zijn relevante producten die aansluiten bij eerdere aankopen van bestaande klanten.
1. Lightspeed staffelkortingen
Maak gebruik van cross-selling door staffelkortingen in te stellen per product tijdens Black Friday. Door gebruik te maken van staffelkortingen wordt de stukprijs lager als een klant meerdere producten bestelt.
2. The Product Connector add-on van Plus+ voor Lightspeed
Met deze add-on kun je eenvoudig losse producten koppelen op basis van SKU (stock keeping unit) aan een product.
3. The GA4 enhanced E-commerce data layers add-on
Vergeet niet de data van het afgelopen jaar er eens bij te pakken! Met deze informatie kun je nog betere productsuggesties aanbieden. Deze add-on geeft je beter inzicht te krijgen in het shopping gedrag van de bezoekers. Alle data layers worden toegevoegd in jouw webshop om middels GTM volledige enhanced e-commerce tracking op te zetten binnen Google Analytics 4. Kortom: Het gedrag van bezoekers van jouw webshop in Lightspeed vanaf het moment dat ze binnenkomen, gedurende de hele klantreis (customer journey) naar een daadwerkelijke aankoop.
4. The Perfect Gift app voor Lightspeed
Een efficiënte manier om orderbedragen te verhogen door je bezoeker te belonen met een klein cadeautje. De cadeaus worden bepaald op basis van het totale orderbedrag in de winkelwagen.
Tip 5. ‘Hoe kan ik nou nee zeggen tegen jou?’ (Sympathie)
Mensen zeggen het liefst ja tegen personen die ze kennen en sympathiek vinden. In deze alinea benoem ik een ander belangrijk principe van Robert Cialdini, namelijk: Sympathie. Bezoekers kopen het liefst bij winkels waar ze goed behandeld worden en waar de service op orde is. Ook als de prijzen elders misschien wel goedkoper zijn. We zijn loyaal aan de mensen die we lief hebben. Met een webshop lijkt dit principe soms wat moeilijker te realiseren, maar met wat kleine aanpassingen moet dat zeker lukken. Focus dus niet alleen maar op de hoge omzet die je wilt genereren met Black Friday, maar richt je ook op de klanten. Je wilt immers dat ze terugkomen.
1. Personaliseer je webwinkel
De uitstraling van je webshop speelt een belangrijke rol. Ziet deze er professioneel, persoonlijk en verzorgd uit? Dan score je zeker punten als het aankomt op betrouwbaarheid.
2. Contact widget add-on voor Lightspeed
Om je Lightspeed webshop een tikkeltje persoonlijker te maken kun je gebruik maken de Plus+ Contact Widget add-on. Deze add-on zorgt dat de bezoeker direct in contact kan komen met de klantenservice via bijvoorbeeld: Whatsapp, Facebook, mail of telefonisch.
3. Bedank klanten voor het kiezen van jouw webshop tijdens The Black Friday sale.
Bedank klanten voor het kiezen van jouw webshop tijdens The Black Friday sale. Dit kun je doen door ze te verrassen met een mail en een unieke kortingscode, die ze later dit jaar nog kunnen besteden voor eventuele missende decembercadeaus. Combineer dit met het wederkerigheid principe van Cialdini en wie weet trek je er ook nog een mooie review uit!
Ben je klaar voor Black Friday? Of heb je nog wel wat hulp nodig met het klaarzetten van de apps en add-ons? Neem contact met ons op en Nick, een van onze specialisten helpt je graag verder!
Heb je een Lightspeed webshop, maar nog nooit gehoord van Plus+?
Plan een demo in en probeer Plus+ 30 dagen gratis!
Bron vermelding:
Robert Cialdini - De 6 geheimen van het overtuigen
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/81589NED/table?ts=1588932795429