Vandaag introduceert Lightspeed ‘Winkelen op afspraak’, een nieuwe functie die vanaf nu beschikbaar is in je Lightspeed eCom-account. Deze functie biedt je de mogelijkheid om snel afspraken te maken via je webshop en vervolgens te beheren in je back office. Denk bijvoorbeeld aan een virtual shopping afspraak of een reparatie van een product.
Met ‘Winkelen op afspraak’ kunnen je klanten eenvoudig een afspraak inplannen voor diensten die je aanbiedt, zoals reparaties of virtueel personal shopping. In deze tijden van de corona maatregelen natuurlijk een super handige ‘gratis’ feature. Nou ja, niet helemaal gratis, maar je komt een heel eind met de gratis features! Maar hoe stel je dit correct in? Lightspeed webshop specialist Roel van DMWS neemt je mee in het opzetten van deze nieuwe Lightspeed feature.
‘Winkelen op afspraak’ beschikt over:
- Berichtenfunctie — Communiceer eenvoudig met je klanten door hen bijvoorbeeld een Zoom-link voor de personal shopping afspraak te sturen. Je berichtgeschiedenis wordt opgeslagen, zodat je altijd alles terug kunt vinden.
- Geautomatiseerde bevestigingsmails — Je klanten ontvangen een bevestigingsmail zodra hun afspraken zijn ingepland. Deze mail kun je naar wens aanpassen.
- Herinneringsmails — Stel een herinneringsmail in om no-shows te voorkomen.
- Bekijk bestelgeschiedenis en verlanglijstjes — Bereid je optimaal voor op een afspraak door de bestelgeschiedenis en verlanglijstjes van de relevante klant te bekijken.
Wil je deze nieuwe Lightspeed feature gebruiken voor je webshop?. We leggen je het proces stap voor stap uit, zodat jij direct aan de slag kan gaan met het inplannen van afspraken voor je webshop.
Start met een nieuwe dienst aanmaken.
Welke diensten wil je jouw klanten allemaal bieden via je webshop? Afspraak op locatie inplannen (op 1,5 m. en mondkapje niet te vergeten, alles conform de corona maatregelen uiteraard)? Personal virtual shopping? You name, be creative! Klik op ‘nieuwe dienst’ zodat je klanten daarna een afspraak bij jou kunnen inplannen.
Beschrijf je dienst duidelijk, zodat je de juiste verwachting wekt.
Geef je dienst een duidelijke naam en voeg een korte maar krachtige beschrijving toe. Je kunt ook instellen hoe lang een afspraak duurt, handig voor jouw eigen planning! Zoiets als: Met deze feature kun je met een van onze stylisten vanuit thuis gewoon door onze winkel lopen en op basis van je klantprofiel leggen we alvast 10 items voor je klaar die je zeker de moeite waard vindt!
Denk goed na over je planning en werk jezelf niet in de nesten.
De planning is key. Vooral als je anderen je agenda laat bepalen.
Uiteraard kun jij zelf bepalen wanneer je beschikbaar bent voor deze persoonlijke afspraken. Je hebt natuurlijk ook nog andere zaken om te doen voor je webshop. Plan goed in wanneer je beschikbaar wilt zijn. Doe dit bijv. enkel op bepaalde dagen. De dagen dat je bijv. niet je boekhouding gaat doen of extra drukke dagen waarop je veel Online marketing aan hebt staan.
Zorg ervoor dat je op je gemak bent, want je klant die voelt het natuurlijk als jij of je collega’s liever iets anders zouden doen dan die toffe jeans voor de camera houden.
All set? Nu nog zorgen dat je bezoekers het te zien krijgen.
Dus, ga naar ‘instellen’, om je button of category aan te maken. Het werkt dus met een category, en daar maakt hij vanzelf de afspraken-module aan. Je hoeft verder dus niets te doen dan ‘‘Een navigatiebutton aanmaken”. Done! Deze zet de button in je menu.